10 Sindiran ‘Makan Dalam’ Dari Filem Hantu Kak Limah Balik Rumah Yang Anda Tidak Tahu

By Hafiz.H Friday, October 23, 2015
Setiap kali menonton filem ini, kami sentiasa terhibur dengan jalan cerita, latar belakang dan suasana di dalam filem tersebut. Itu kelebihan yang ada pada mamat Khalid, filem beliau banyak adegan menyindir yang baik dan membuatkan kita terdiam dan berfikir sejenak.

Oleh itu luangkan masa anda dan fikirkan sejenak setiap dialog yang terdapat di dalam filem ini, di bawah kami kongsikan dialog-dialog yang pastinya membuatkan anda tergelak dan berfikir memang benar dan tepat sekali apa yang dikatakan dengan kehidupan seharian kita yang berlaku hari ini…


1. “Itulah pentingnya English Education” (perihal PPSMI).

2. “Panjang ceritanya”, “Haa…cerita…cerita…cerita” (perihal orang Melayu yang suka lepak bersembang dan bergosip).

3. “Mana ada hantu. Di Singapura, rakyatnya hanya mementingkan kamajuan dan pembangunan. Mereka tidak percaya hantu. Kalau ada hantu pun di sana, hanya si tua yang cuba mengajar kita bagaimana untuk mentadbir negara kita sendiri” (menyindir Lee Kuan Yew dan mereka yang terlalu mengagongkan pemimpin Singapura itu).

4. “Kita bakar saja rumah Kak Limah” (menyindir para demonstraters yang menjadi rutin sesetengah pihak di Malaysia sekarang).

5. “Kita kena ketengahkan pemimpin muda bagi menggantikan pemimpin tua” (menyindir pemimpin lama hari ini yang masih nak menongkat langit sampai mati).

6. “Itulah orang kita, pembangunan depan mata pun buat-buat tak nampak” (perihal rakyat yang tak pernah bersyukur dan merasa puas).

7. “Saya orang Indonesia. Orang Indonesia memang hebat” (perihal orang Indonesia yang sentiasa merasakan diri mereka hebat berbanding orang lain, serta menyindir sebahagian masyarakat negara ini yang sering mengagungkan orang luar berbanding rakyat sendiri).

8. “Ini off day saya” dan “Saya banyak kerja lain lagi. Esok nak meeting pulak. Ini semua menyusahkan saya” (perihal kakitangan awam yang lebih banyak merungut dan mencipta alasan berbanding melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan).

9. Inilah ropenye masyarakat kat kampung kite ni. Haram tak peduli kan kepada masyarakat orang tua di kampung kita. Tapi, cube nampak je mak janda melintas balik. Haa, berebut la bertanya khabar.” (Orang kita yang tak peduli dengan org tua)

10. “Haa.. Elok la tu.. Pak Abu memang tak boleh memimpin dah. Inilah yang berlaku dalam parti politik kita. Dah tua masih lagi nak memimpin. Bila ada masalah, langsung tak boleh bertindak.” (INI PEDAS JUGAAAA)

Kredit kepada penulis asal

Post Tags:

Jillur Rahman

I'm Jillur Rahman. A full time web designer. I enjoy to make modern template. I love create blogger template and write about web design, blogger. Now I'm working with Themeforest. You can buy our templates from Themeforest.